PONDOK PESANTREN MOJOSARI DAN KONTRIBUSINYA TERHADAP TARAF PENDIDIKAN MASYARAKAT KABUPATEN NGANJUK
DOI:
https://doi.org/10.15642/qurthuba.2022.6.1.89-104Keywords:
Contribution, Pondok Pesantren Mojosari, the Ngepeh Village CommunityAbstract
Abstract: The article discusses (1). General Description of the Condition of the Ngepeh Village Community and the Development of Islam of the Nganjuk Region, (2). History of Development in the Establishment of the Nahdlatul Ulama Educational Foundation Pondok Pesantren Mojosari, (3). The Contribution of the Nahdlatul Ulama Education Foundation of Mojosari Islamic Boarding School to the Ngepeh Village Community, Loceret Distrct, Nganjuk Regency. Using the historical method, the four stages are : Heuristics, Verification, Interpretation, and Historiography. Using a Sociological Historical Approach to analyze the Pondok Pesantren Mojosari influence on education in Ngepeh Village. Using Ibnu Khaldun’s Historical Motion Theory, K.H. Ali Imran as a historical driving figure for spreading Islam in Ngepeh Village and Emile Durkheim’s Structural Functional Theory described Pondok Pesantren Mojosari as a place for children’s education. The conclusions is : (1). K.H. Ali Imran spread Islam with the establishment of the Pondok Pesantren Mojosari (1720 AD), (2). Pondok Pesantren Mojosari formed the Nahdlatul Ulama Education Foundation by K.H. Ahmad Basthomi Zaini provided formal and informal education (1995 AD), (3). The Nahdlatul Ulama Education Foundation Pondok Pesantren Mojosari contributes to the Ngepeh Village Community with the existence of TQ Al-Furqan (1995 AD) and the Mojosari Institute of Technology (2021 AD).
Keywords: Contribution, Pondok Pesantren Mojosari, the Ngepeh Village Community
Downloads
References
Buku :
Marzuqi, Iskandar. Sejarah Pesantren Mojosari. Nganjuk: Pondok Pesantren Mojosari, 2011.
Solahudin, M. Napak Tilas Masyayikh: Biografi 15 Pendiri Pesantren Tua Di Jawa-Madura. Kediri: Zam-zam, 2013.
Sulasman. Metodologi Penelitian Sejarah (Teori, Metode, Dan Contoh Aplikasi). Bandung: CV Pustaka Setia, 2014.
Sunyoto, Agus. Atlas Wali Songo. Tangerang Selatan: IIMaN, 2016.
Yus, Anita. Penilaian Perkembangan Belajar Anak Taman Anak-Kanak. Surabaya: Kencana, 2015.
Jurnal :
Aritomang, Arthur. “Sila Pertama Pancasila: Sebuah Reffleksi Atas Masa Pemerintahan Presidean S. B. Yudhoyono (2004-2014).” JTCES 13, no. 2 (2020): 74. https://doi.org/https://doi.org/10.36588/sundermann.v13i2.43.
Nganjuk, Pemkab. “Kabupaten Nganjuk (Potensi Dan Produk Unggulan Jawa Timur).” Pemkab Nganjuk, 2013. http://bappeda.jatimprov.go.id/bappeda/wp-content/uploads/potensi-kab-kota-2013/kab-nganjuk-2013.pdf. diakses 09 Agustus 2022.
Sari, Windi Ika Diahing, et al, “Prasasti Anjuk Ladang Di Nganjuk Jawa Timur (Sejarah Dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah).” Agastya 7, no. 01 (2017): 82.
Website:
Desa Ngepeh, Pemerintah. “Profile Desa Ngepeh.” Nganjuk: Pemerintah Desa Ngepeh, n.d. https://loceret.nganjukkab.go.id/desa/ngepeh/profil/0, diakses 09 Agustus 2022.
Profile Desa Loceret, “Sejarah Desa Loceret” (Nganjuk, 2019),
https://loceret.nganjukkab.go.id/desa/loceret/profil/81, diakses 10 Agustus 2022.
Wawancara:
Aini, Ri’yatul (u.38 tahun), Wawancara, Nganjuk, 06 Januari 2022.
Ali, Imam Musafak (u.47 tahun), Wawancara, Nganjuk, 25 Desember 2021.
Arifin, Rohmat (u.21tahun), Wawancara, Nganjuk, 24 Mei 2022.
Kotimah, Kusnul (u.18 tahun), Wawancara, Nganjuk, 12 Februari 2022.
Maghfiroh, Zuliati (u.48 tahun), Wawancara, Nganjuk, 27 Juni 2022.
Mas’ud (u.43 tahun), Wawancara, Nganjuk, 30 Desember 2021.
Mubarok, Mohammad (u.50 tahun), Wawancara, Nganjuk, 06 Januari 2022.
Munif (u.40 tahun), Wawancara, Nganjuk, 25 Februari 2022.
Nafi, Dedik Muksinun (u.35 tahun), Wawancara, Nganjuk, 30 Desember 2022.
Nurhadi, Mohammad (u.39 tahun), Wawancara, Nganjuk, 09 Juni 2022.
Wardi (u.37 tahun), Wawancara, Nganjuk, 30 Desember 2022.
Sukarni (u.80 tahun), Wawancara, Nganjuk, 07 Januari 2022.
Zainuddin, Muhammad Nurul Huda (u.31 tahun), Wawancara, Nganjuk 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Faiqotus Silvia, Imam Ghazali Said, Imam Ibnu Hajar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.